First week New Zealand🇳🇿🎅

26 december 2019 - Milton, Nieuw-Zeeland

Eindelijk!! Het is weer mijn beurt om jullie mee te nemen tijdens ons avontuur aan de andere kant van de wereld😜

Met hoge verwachtingen vertrokken we op dinsdagochtend 17 december vanuit Brisbane naar het vliegveld. Na ons geliefde Hippie Drift busje (Kayne) ingeleverd te hebben pakte we de taxi naar het vliegveld terwijl Cheryll ons online al incheckte zodat we op het vliegveld alleen nog maar onze bagage in hoefde te checken. We hadden ons goed voorbereid zou je zeggen, tijd om de boarding passes op te halen.. helaas bleek dat Cheryll 1 cijfertje verkeerd doorgegeven had tijdens de visum aanvraag waardoor deze niet geldig bleek! Paniek! Gelukkig kon een aardige dame aan de balie ons geruststellen dat we snel een nieuwe visum aan konden vragen, deze hadden we dan ook binnen 10 min binnen, pfieuw!!

De vlucht verliep heerlijk rustig en we kregen dat ook giga veel eten en drinken onderweg, credits voor Qantas! Tijdens het landen zagen we al dat het weer erg anders was dan in Australië, namelijk regen, wolken en kou, godbless😅!

Eenmaal aangekomen waren we de enigste vlucht die landde dus werden we aan een hevig verhoor onderworpen om de verveelde douanebeambten bezig te houden. Gelukkig hadden we volgens hun geen souvenirs bij en vervolgde we onze weg richting de uitgang, naar de regen en kou.

Na 20 lopen met onze zware bepakking kwamen we bij het hostel Jucy Snooze aan met slaappods waar we EINDELIJK weer eens apart konden slapen🤣. Leuke ervaring om met 8 vreemden op een kamer te slapen met iedereen zijn eigen 'pod' die je af kon sluiten met een gordijntje.

De dag erop konden we onze auto ophalen. Onverwachts moesten we nog eens $ 2500,- extra neerleggen voor borg terwijl we daar geen rekening mee gehouden hadden. Na extra geld gepind te hebben kregen we dan eindelijk ons nieuwe huisje mee, een Toyota (omgebouwde Jucy car). Na een stukje gereden te hebben werden we al snel verstrengeld in een kudde schapen die een herder met zijn honden over de weg aan het hoeden was. Die ervaring miste we nog😅! Na een beetje duwen en aandringen gingen de schapies toch aan de kant.

Ter info: overal in Australië en Nieuw Zeeland zie je Google Jucy cars rond rijden. Zodra een Jucy car op zijn einde komt koopt een ander bedrijf ze op, knapt ze een beetje op en verhuurt ze weer verder aan niets vermoedende backpackers. Zo ontbrak er dus ook een hoop aan onze auto. De eerste dag in Nieuw Zeeland hebben we daarom ook besteed aan boodschappen doen, de auto indelen en verder schoonmaken.

De dag erna hebben we Christchurch verkent waar bijna alles draait om de aardbeving die in 2011 plaatsvond en een groot gedeelte van de stad plat legde. Na een overheerlijk grieks broodje, wat freezes, 2 earthquake memorials en wat live muziek gingen we weer op zoek naar een free campground.

De dag erna hadden we wederom behoefte aan wat meer beweging dus besloten we weer te gaan hiken. Toen in 1850 de eerste europese reizigers hier kwamen wonen moesten ze vanuit de kust een heuvel over om in Christchurch te kunnen gaan wonen, dit pad gaven ze de naam 'Bridal walk'. Vanuit hier konden we genieten van een prachtig uitzicht en harde windstoten. Een duits koppel raadde ons af om naar de top te gaan, maar dan ken je Willem nog niet.. Dit was de juiste motivatie om een tandje bij te zetten😁 Na een aantal uur wandelen was onze beweegbehoefte weer voldaan en konden we weer lekker gaan slapen.

De volgende dag hebben we via onze favoriete website, Atlas Obscura, weer een aparte bezienswaardigheid gevonden namelijk Mount Sunday. In de film Lord of the rings werd op deze berg de ruiterstad Edoras gebouwd in 9 maanden tijd.  Na de filmopnames hebben ze de stad weer afgebroken maar de omgeving blijft tot nu toe nog steeds de meest indrukwekkende die we in NZ gezien hebben. Een relatief lage berg midden in een vallei omringd door hoge bergen met in de verte besneeuwde bergtoppen. Gelukkig waren we bijna de enigste op de berg samen met wat jongens uit Arnhem die later kwamen. Het is namelijk niet gebruikelijk om op zo'n plek te zijn zonder honderden Aziaten die je aan de kant duwen om foto's te maken😅 Na een uur of twee op berg besteedt te hebben werd het weer tijd om een free campground op te zoeken.

De dag erna besloten we af te wijken van ons originele route plan en gingen we verder richting het westen naar Lake Tekapo, een turquoise meer onderaan de voet van Mount Cook. De reden waarom het water turquoise is was werd de dag erna duidelijk. Water wat namelijk direct van een gletsjer komt is bruin. Zodra het stof in het water neergedaald is krijgt het water een turquoise kleur. Het meer bood de gelegenheid voor erg mooie foto's en locatie om lekker wat te picknicken. Tegen 20.00 uur reden we verder en kwamen we wéér een schitterend turqoise meer tegen waar we besloten avondeten te maken voor het eerst samen te genieten van de zonsondergang voordat we naar de volgende free campground reden. Na aankomst kon Willem het weer niet laten om nieuwe contacten te maken en al snel kwam hij 3 anderen tegen die elkaar daar ook net hadden leren kennen, Jake (UK), Sophia (Duits) en Alex (Estland). Die avond bleek één van de meest indrukwekkende nachten van de hele roadtrip te worden. Het was namelijk de langste dag van het jaar en de lucht was de helderste in tijden. Omdat we in het midden van NZ waren zonder grote steden om ons heen was er geen lichtvervuiling. We besloten met zn vieren naar de sterren te kijken boven op een dijk naast een kanaal. Alex had een professionele camera met statief bij en was van plan om hier wat mee te experimenteren. Het eindigde in een giga fotoshoot van ons vieren totdat Willem Cheryll wakker ging maken om ook mee op de foto te gaan. Van 23.00 tot 03.00 uur hebben we buiten in de kou naar de sterren gekeken, liggend op de kiezelweg, starend naar de fonkelende sterren, bewegende satellieten, vallende sterren, af en toe wat vliegtuigjes maar voornamelijk de melkweg, planeten en alle sterrenbeelden. Onvergetelijke ervaring..

De dag erna waren we van plan om een flinke wandeling te maken rondom de besneeuwde berg Mount Cook en ondanks de weinige slaap ging het ons nog erg goed af! Ach ja, s'avonds een vent..😜 Achteraf bleek het de meest toeristische wandeling te worden die we tot nu toe gehad hebben. Constant uitwijken voor Aziaten en ander gespuis die voor iedere misvormde boom een selfie wilden maken. Gelukkig kon Cheryll met haar zwoele blik en lichaamstaal een hoop mensen aan de kant laten gaan😅 Tijdens de 1,5 uur durende heenreis werden we getrakteerd op een aantal sneeuwlawines en gevaarlijke loopbruggen. Eenmaal aangekomen bij het meer aan de voet van Mt Cook wachten er weer hordes van Aziaten op ons met hun camera in de aantocht. We besloten om niet de typische toerist uit te hangen en zochten een afgelegen plek op ver weg van alle anderen met een nog beter uitzicht. Gelukkig was het weer die dag geweldig en hebben we lekker kunnen bakken om onze 'privé' rots🥰 Omdat het nog 1,5 uur teruglopen was zijn we voor het donker weer terug gegaan. Om het gebied voor onszelf af te kunnen sluiten hebben we nog een kleine wandeling gemaakt naar het uitzichtpunt van de daadwerkelijke gletsjer. Omdat het al bijna donker was en we doodmoe waren van de heftige nacht en dag eindigde de dag weer met een zoektocht naar een gratis campground.

Conclusie 1e week New Zealand:

- NZ is geweldig mooi met een magische sfeer

- In de zomer wordt het max. 22°

- Op iedere weg die je rijd zie je mooie dingen om je heen,  geen saaie, strakke snelwegen hier!

- 80% van alle backpackers zijn Duits..

1. Lex from the rock:
    26 december 2019
    Told you:
    Nieuw Zeeland > Australië

Geniet er nog maar van my friends!!
  2. Willem & Cheryll:
    We'll do! 😘
  3. Jolanda Gijsbers:
    27 december 2019
    Heerlijk om te horen dat jullie genieten van jullie geweldig avontuur en dat het goed gaat..
    Een hele dikke knuffel van Presley ❤
  4. Willem & Cheryll:
    😍😍🐺😘
  5. Tijn en Fenna:
    31 december 2019
    Gelukkig nieuwjaar!!!
  6. Willem & Cheryll:
    4 januari 2020
    Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar! 🎆