5th week down under!

11 december 2019 - Mary River, Australië

Onze één naar laatste week zit er al weer op en deze zat weer vol met onvergetelijke momenten met als hoogtepunt: snorkelen op de Great Barrier Reef!!

De week begon met ons bezoek aan de Gold Coast. Een prachtig dorpje aan de kust waar wederom alles draait om de kust en alles wat er mee te maken heeft. Zo heet het middelpunt 'Surfers Paradise' waar we later op de dag lekker gechillt hebben aan het strand. Terwijl we lekker tegen een muurtje in de schaduw op het strand lagen werden we regelmatig bijna geraakt door een volleybal omdat er een paar jongens aan het overschieten waren. Willem kon het natuurlijk niet laten en heeft zich vervolgens 3 uur lang uit kunnen leven met de jongens😅 De dag begon met een 2,5 uur durende relaxte rivier cruise waarbij we lekker langs alle dure huizen van enkele miljoenen en de Gold Coast skyline hebben gevaren. Willem heeft zelfs even aan het stuur gezeten. Geen zorgen, de rest heeft het ook overleefd😉

Dag 2 begon met een bezoek aan het kustdorp Noosa Heads die ook beschreven kan worden het St. Tropez van Australië. De gemiddelde leeftijd lag boven de 50 en het kleine dorp had een romantische ambiance, leuke hike routes en een 'Fairy pool' waar we volgens Willem af konden koelen. De route er naartoe was iets minder verkoelend want het was nog zeker 30+ min lopen. Uiteindelijk werden we getrakteerd op een heerlijk plekje tussen de rotsen waar het zeewater af en toe instroomde en waar we vanuit de omringende rotsen in konden springen. Heerlijk afgekoeld om vervolgens weer een plekje te zoeken om te overnachten. Voordat we gingen slapen zijn we nog even lekker naar de plaatselijke bioscoop geweest om Cheryll's verjaardag alvast te vieren.

Dag 3, Cheryll's verjaardag!! Natuurlijk heb ik voor haar gezongen en we begonnen de dag met een heerlijke 12+ km wandeling waar we gigantische leguanen hebben gezien en op een afgelegen strand lekker hebben genoten van het uitzicht en wat leuke B-day foto's gemaakt. Om af te koelen zijn we weer even lekker in de Fairy pool gaan zwemmen. Deze speciale dag hebben we samen afgesloten met een heerlijk diner bij een sushi restaurant waar we romantisch hebben genoten van nieuwe sushi gerechten. Kortom, geen verkeerde verjaardag😇😜

Dag 4, eindelijk laundry day.. alle kleren gewassen en toen we klaar waren met wassen moesten we zelf gewassen worden door het giga hete weer dus zijn we om de hoek naar een zwembad gegaan waar we lekker konden afkoelen in 'fresh water'. Die nacht was het zo warm dat we van onze campground zijn gevlucht naar de kust waar we voor het eerst 'illegaal' overnacht hebben😇 we vonden de koelte op een parkeerplaats naast de kust waar wél wind was..

Dag 5, uitzoeken hoe we gingen snorkelen op de Great Barrier Reef en tegelijkertijd boeken.

Dag 6, de meest indrukwekkende dag op onze reis tot nu toe, het snorkelen op het koraalrif van Lady Musgrave Island. De dag begon vroeg met de reis naar de opstapplek voor de boot naar het eiland. Tijdens het vertrek kregen we te horen dat de reis meer dan 2 uur zou duren en ze deelde alvast kotszakjes uit, we dacht dat die niet nodig zouden zijn🤣 we had it wrong! Nog nooit in ons leven hebben we zo'n vervelende bootreis gehad.. Willem heeft zich nog nét goed kunnen houden maar Cheryll moest er toch aan geloven maar zodra we in het schitterende gebied van het eiland aankwamen en zelf begroet werden door dolfijnen voelde ze zich al snel beter. We begonnen met het snorkelen en zelfs Cheryll die normaal niet van zwemmen tussen de vissen houd werd al snel betoverd door het geweldige ervaring van alle mooie vissen en koraal. Al snel kwamen we een kleine schildpad tegen en vanaf daar werd het alleen maar beter.. het water was super helder, het koraal was adembenemend en de vissen werden steeds groter. Al snel kwamen we een gigantische zeeschildpad tegen ongeveer zo groot als ons zelf. Later kwamen we zelfs een Reef shark tegen van bijna 2 meter die Willem natuurlijk van dichtbij wilde filmen. Volgens de instructeur zijn haaien alleen gevaarlijk in films dus met weinig angst konden we genieten van de haai. Onvergetelijk.. daarna was onze tijd toevallig op en gingen we het rif bekijken met boot met een glazen onderkant om vervolgens het eiland zelf te bekijken. Het bleek voornamelijk een broedplaats te zijn voor heeeel veel vogels dus met de bijbehorende hitte werden we voornamelijk overwelmd door de stank van vogelpoep.  Verder was het eiland wel erg mooi en zagen we vanuit de kust nog meer schildpadden en nog veel mee haaien van een afstandje. Uiteindelijk was onze tijd weer om en verlieten we het eiland weer. Tijdens het wegvaren werden we weer uitgezwaaid door een groep dolfijnen, dit keer kon Cheryll er wél van genieten🤣

Dag 7, rustdag. Om onze maag weer een beetje tot rust te laten komen besloten we zondag weer even tot rust en hebben we een hoop uitgezocht om zelf een tocht uit te stippelen naar Fraser Island. Achteraf gezien was dit helaas niet mogelijk vanwege de hike paden die afgesloten waren vanwege de bosbrand die op dat moment nog bezig was op het zuiden van het eiland.  We eindigde de dag in de achtertuin van Dave .. een inwoner van Hervey Bay die in zijn achtertuin een campground had waar we voor een klein bedrag konden douchen en stroom hadden. Ook daar een geweldige tijd gehad maar daarover volgende week meer..😉

1. Riekske Willems:
    14 december 2019
    Wat een gave verhalen en mooie foto's en film. Nog lekker genieten van de laatste week en dan naar kiwi land! Waar jullie nu zijn heb je ook schildpadden strand waar je kunt kijken hoe de volwassenen eieren leggen en de kleintjes uitkomen volgens mij. Ook heel leuk :-)

Veel plezier nog en een goede reis naar New
    Zealand. Liefs Thomas, Jenny, Nico en Riekske
  2. Willem & Cheryll:
    15 december 2019
    Nog een paar daagjes en dan idd lekker naar New Zealand. Genieten van de iets minder hete temperaturen 😜. Morgen gaan we op weg naar Moreton Island om nog te gaan snorkelen en kajakken tussen de tropische vissen en scheepswrakken! Tot snel! 😘